Wednesday, April 13, 2011

Sempurna nya CINTA..

Desiran angin yg bertiup lembut bagai memahami isi hati ku kala itu.. Suasana sunyi menyelubungi diri… Telah terpasang beberapa buah lagu nasyid di cuping telinga..
Sungguh tenang dan sungguh penuh dgn kedamaian.. Sayup kedengaran lagu2 yg menjadi simpanan di dlm mp4 ku ini.. Dr satu lagu hingga ke satu lagu telah aku hayati lirik dan maknanya…


Tiba2 hati kecil ini tersentak dgn kehadiran lagu
“DOA SEORANG KEKASIH – INTEAM “ Lagu yg menjadi kegemaran aku waktu itu..
Tdk cukup sekali lagu itu di main kan, aku mengulanginya utk kali ke dua.. ke tiga.. dan seterusnya..
SubhanALLAH…..Terlalu indah dan mendalam makna lagu ini buat ku…Sambil rancak lagu berputar, tiba2 peristiwa lampau melegari pentas minda… Seketika, tersayat aku dlm dunia fantasi…
“Balqis oo Balqis…enti buat apa 2? Lg td ana tgok enti dh mcm patung kat atas katil tu.. Nak kata tidur, mata masih terbuka lg.. Tp pandangan enti ni lain mcm je ana tgok.. Enti nk menakut kn ana ea Balqis.. Eh jgn la buat ana takut.. Ke enti sedang teringat kan seseorang nie??!! Ehem2!! Xnk gtaw ana ke Balqis sape orgnye….Ana kan kwn baik enti.. Bgtw la.. Bgtaw la… “Bisik Humaira dgn sedikit gelak ingin mengusik pendengaran ku..
Aku cuba menghirau kan kata2 Humaira itu dgn mendiam kan diri seketika..
Hampir beberapa minit aku terpaku di situ, akhirnya Humaira mengambil keputusan menepuk bahu kanan ku yg sekaligus telah berjaya mematikan lamunan aku waktu itu..
“Eh.. eh.. enti.. Humaira… YA ALLAH!! Afwan2.. Ana betul2 xdgr dan x persan kehadiran enti di sebelah ana.. Apa yg enti ckp kat ana td eh?? Ana begitu khusyuk mendengar lagu2 nasyid kegemaran ana dlm mp4 ni.. hehehe… “Aku cuba menanyakan kembali soalan dr Humaira dgn sedikit senyuman di bibir kalau2 Humaira ingin mengulanginya lg”..




Dalam kegeraman Humaira membalas kembali.. “ASTAQFIRULLAH….Balqis…. Balqis… enti bila dh bersama mp4 enti tu memg dh xingat sekeliling dh kan…ish..ish..ish… Entah berapa volume yg enti buka tu kan.. xsgka ana.. Sahabat ana dh pandai termenung n feeling2 skrg ni.. huhuhuhu.. Enti dgr lagu ape 2 hah… Lagu tangkap cintan ea.. Ni mesti teringat kat ehem2 tu kan… Enti xpernah cite kat ana pn.. Cite la Balqis.. Ana nk thu jgk sape gerangan lelaki yg dh berjaya memikat hati sahabat baik ana ni… Mesti dia dikalangan ustaz2 kan Balqis?? Ana tahu citarasa enti mcm 2.. Bgtaw la.. Bgtaw la.. Tp kalo keberatan nk bgtw, xpela ana xnk paksa.. hehehe.. “ Sekali lg Humaira cube mengusik ku dgn ingin mengambil tahu ape yg aku rasa kan waktu itu”…
Sambil menggaru kening aku menjawab.. “ohh..ohh.. itu ke soalan yg enti cuba bisik kan kat telinga ana td… YA ALLAH… xde pape lah Humaira.. Ana just menghayati je lagu2 nasyid ni.. xde pape.. Btl xde pape.. Smpai ke situ pulak enti mgusik ana ea.. hehehe..”


Aku cuba menafikan perasaan aku waktu itu dgn menipu Humaira..
Tidak!! Tidak mgkin aku bisa memiliki insan yg memenuhi citarasa aku itu dgn semudahnya… Aku menyukai insan seperti itu dgn harapan dia bisa membimbing aku dlm setiap perkara terutama yg berurusan dgn agama.. tp semua itu mustahil!! Mustahil Balqis!! Aku seorang wanita yg serba kekurangan .. x sesolehah utk aku mendapat kan insan yg soleh seperti dia.. Andai bisa dia menerima aku dan sama2 membimbing aku mjdi yg solehah utk yg soleh, bertuah sungguh diri ini.. Dia!! Dia!! Dia adalah seorang lelaki yg telah membuat kan aku terjatuh hati dgn keluhuran peribadinya..
Dgn agamanya… Dgn dakwah yg cuba di bawanya..


SubhanALLAH… jauh sekali perbezaan antara aku dan dia.. Aku tdk mengenali dia dgn sepenuh dan sedalam nya krana keterbatasan yg ada telah menghalang kami utk mengenali dgn lebih rapat lg…Aku akur.. Keterbatasan ini juga telah membuat kan aku mengerti makna sbnar sesebuah perhubungan yg berlandas kan syariat.. Perlu menjaga ikhtilat andai tiada apa2 ikatan yg sah di sisi agama..
Duusshhh!! Bunyi tepukan yg agk kuat sekali lg singgah di bahu kanan ku.. x salah lg.. Humaira lah org yg menepuk bahu ku itu..
“Balqis!!! Tgok 2!! Sempat lg enti menyambung lamunan enti time ana tgah berckp dgn enti ni ek!!hmmm ambik kesempatan la tu xnk dgr ana berceloteh tntg ustaz citarasa enti tu kan… Apa2 jela enti ni.. kalau enti ada masalah ke.. apa ke.. jgn segan2 bgthu ana.. tp kalau enti malu2 nk bgtw, enti mengadu la kt DIA.. mengadu kat ALLAH, Balqis.. Sesungguhnya ALLAH mendengar sgala ape jua yg tersurat dan tersirat dlm hati setiap hamba2nya.. InsyaALLAH.. ana thu enti terlalu berahsia orgnya.. Ana cuma risau kalau enti xmampu utk menyimpan semuanya , nanti enti sendiri yg merana.. Terpulang lah kat enti.. Ana cuma mampu bg nasihat je.. Nasihat sbgai seorg sahabat baik enti yg dh bertahun2 bersama dlm suka dan duka..” Humaira lantas menunduk kan kepala nya, takut2 ada antara kata2 nya td telah menyinggung perasaan sahabat baik nya itu..


Suasana sedih tiba2 menyelubungi diri.. dgn tdk semena2, manik2 jernih yg begitu murah jatuh berderai membasahi pipi..
“SubhanALLAH.. Humaira.. Ana nk minta maaf sekali lg kat enti.. Ana xde niat pn nk wat enti terasa ke.. ape ke.. Enti memg seorg sahabat yg baik.. Suka dan duka bersama kita tempuh.. Cuma kali ni ana lebih selesa utk pendam kan nya.. Biar lah ana hadapinya sendiri.. InsyaALLAH selagi ana mampu, ana akn cuba bertahan.. Terima kasih Humaira.. Akan ana sandar kan sgala rasa ini pd DIA, pencipta suka dan duka yg berbekal kan hikmah disebaliknya..
Terima kasih sahabat ku Humaira.. syukran jazilan…” Humaira menggenggam tangan ku lantas melepas kan nya dgn meninggal kan senyuman terakhir sebelum dia melangkah pergi dr situ..


Aku tahu itu YA ALLAH.. Aku tahu semua itu..
Justuru, aku takut andai rasa ini menjular dgn lebih parah lg dlm diri yg hina ini pasti aku akan hayut dlm cinta yg sia2.. Hnya pdMU yg mampu utk aku luah kan sgala rasa yg menikam jiwa krna aku yakin ENGKAU Maha mengerti apa yg aku sembunyikan.. apatah lg yg aku zahir kan.. Sesungguhnya cintaku ada bersama cintaMU..
Lamunan terakhir sempat aku mati kan dgn berdoa memohon petunjuk dr ALLAH.. Semoga DIA mendengar sgala rintihan yg aku sandar kan..


(Maaf kan hambaMU yg kerdil dan hina ini YA ALLAH.. Lerai kan rasa ini dr ku andai bisa mengundang kemurkaanMU.. DEMI MU YA ALLAH.. Aku tertarik dgn nya adalah krana agama yg ada pdnya.. Andai hilang agama dlm dirinya maka hilang lah cinta ku terhadapnya.. Moga ENGKAU menemukan aku dgn insan yg bisa membimbing aku utk menjadi wanita yg solehah yg seterusnya menjadi kan aku permaisuri hidupnya.. Bahagia kekal hingga ke SYURGA.. Sempurna nya CINTA bersamaMU YG MAHA ESA… ~~)

No comments:

Post a Comment