Monday, July 12, 2010

Luahan hati insan abdi..

Aku hanya seorang insan biasa. .Yg mempunyai kelebihan dan kekurangan.. Di suatu hari dan ketika itu, aku ingin mencari ketenagan dgn menyertai kawan2 ku keluar bersiar2 di tengah bandar kota METROPOLITAN ni.. Dari satu destinasi hingga ke satu destinasi aku jelajahi.. Sehingga lah aku dan kwn2 kutiba di satu kawasan yg bole aku gelar kan sbgai kawasan LEMBAH DURJANA..

YA ALLAH... ASTAQFIRULLAH... SUBHANALLAH...
Ungkapan yg sempat aku luah kan di saat mata hitam ku ini melihat tepat di wajah2 manusia yg sedia memberi umpan kepada sesiapa yg ingin memancingnya..
MASYA ALLAH......
Bayang kan lah jika semua manusia ingin memberi umpan dgn mudahnya, tidak hairan lah pemancing yg mempunyai iman setinggi gunung boleh runtuh seperti tanah yg rata... serata-ratanya...
Wahai INSAN yg bergelar manusia... sedar lah akn kita utk apa kita semua diciptakn di muka bumi yg penuh dgn keindahan ni??!! tidak kah kita terfikir, tidur dan bangun itu adalah antara kita hidup dan mati.. seandainya disaat kita sedang lena di ulit mimpi yg begitu indah dlm tidur kita, tiiba2 kita tdk dibangun kn lg dan kaku kita tanpa roh yg terpisah drpd jasadnya..

Terfikir kah kita akn semua itu??!! Apatah lg jika kita mati dlm keadaan yg begitu hina sehingga tdk dpt lg utk digambarkn dgn kata2.. seharusnya kita patut bersyukur dgn kelahiran dan kewujudan kita di muka bumi ini... kita adalah antra makhluk ALLAH yg begitu beruntung dr yg lain.. sehingga nabi kita MUHAMMAD S.A.W sebelum baginda memejam kn mata utk menyambut panggilan ILLAHI, lidahnya yg basah itu tdk lekang menyebut UMMATKU... UMMATKU... utk apa smua itu??!!

Guna kn lah akal kita sebijak nya.. jika kita dikurnia kn kebijaksanaan, jgn lah kita menyalahguna knnya.. Bumi yg sedang tandus di mamah usia ini, hnya tunggu masa utk hancur dlm sekelip mata.. Ke mana kita selapas itu??!! soalan yg pasti jwpn nya ada dlm diri kita.. Pantas lah ALLAH menimpa kn bala kpd hambanya krna kesombongan kita sendiri..pelbagai gambaran cuba ALLAH tunjukkn kpd kita..semua itu sbgai amaran ALLAH utk kita muhasabah diri..utk kita insaf akn kesalahan kita selama kita hidup di muka bumi ini..

BAGAIMANA LAGI UTK DIA GAMBAR KAN AGAR KITA SEDAR??!! AGAR KITA BANGKIT DARI MIMPI YG INDAH INI??!!

Persoalan yg tiada jawapan.....

2 comments:

  1. salam,,

    inilah realiti umat akhir zaman,,
    makhluk yg dikatekan, sebaik2 makhluk,
    dan kite sebagai makhluk ini pula diciptakan pada zaman umat nabi Muhammmad,,
    lantas kite digolongkan didalam golongan sebaik-baik umat..

    namun, berapa ramai dlam kalngan kite yg benar2 bersyukur kepada Ar-Rahman,,
    yg benar2 menggunakan segala nikmat & rahmat dalam menuju kepada pencipta Yang Maha Ehsan,,

    moge kesempatan yg masih Allah beri ni, dapat menjadikan kite berada dalm sebaik-baik kumpulan di dalam sebaik-baik golongan,,
    kumpulan ape??
    kumpulan manusia yg benar2 bertaqwa kepada Allah..
    InsyaAllah...

    moge kite dipermudahkan & istiqamah dijalanNYA ..

    syukran atas perkongsian pengalaman :)

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam.. hmm syukran atas kesudian membaca coretan ni.. (",) btl ape yg daus ckp kn 2.. kite sememang nya xthu bila waktu akn berakhir..bile mase nya kita akn di jemput pulang oleh PENCIPTA kita pergi buat selama2 nya.. semua 2 ats ketentuan ALLAH.. kita hanya manusia biasa.. yg tdk lepas dr melakukan dosa.. moga hidayah NYA dpt membimbing kita menuju ke gerbang syurga yg kekal buat selama2 nya.. moga kita disedar kan disaat kita leka dan alpa dgn dunia.. AMIN...

    ReplyDelete